Göcző Nóra kineziológus (nem csak) szakmai blogja

Ez kell neked! Kineziológia mindenkinek

8 tanulást segítő kineziológiai gyakorlat

Nem csak diákoknak

2016. szeptember 05. - Göcző Nóra ... kinezma.hu ...

   blended-learning.jpgAz élet tanulás, szokták mondani. A tanulás ugyanis nem ér véget a szakvizsga, az érettségi vagy a diploma megszerzésével. A tanulási nehézségeink sora sem. Aki a padban ülve küszködött az olvasással, szenvedett a számolással vagy éppen képtelen volt odafigyelni a tanórákon, annak a felnőtt életben is nehézségei adódnak, ha új ismeretekkel, váratlan feladatokkal kerül szembe. Ideje, hogy felülírjuk hitrendszerünket, a tanulási nehézségek korrigálása sohasem késő.

   A kineziológiai gyakorlatok egy része meglepően sokat tesz a sikeres tanulási képesség elsajátításáért. Javítják az agy és a test közötti kölcsönhatás minőségét, továbbá serkentik a természetes energia- és mozgásfolyamatokat a testben, integrálják a két agyfélteke működését. Ha a füzetek, könyvek fölötti görnyedést megszakítjuk néhány  percre, akkor ezzel a  néhány egyszerű mozgásformával javítható a koncentráció, az írás- és olvasáskészség és számos egyéb, tanuláshoz szükséges képesség:

1. Középvonal keresztező mozgás

   Csecsemőkorunkban a legelső mozgásmintáink a kúszás és a mászás voltak. Ezek olyan keresztezett mozgásformák, amelyek megalapozzák a jobb és a bal agyfélteke összehangolt működését, amelyre egész hátra lévő életünkben szükségünk lesz. A keresztező mozgások gyakorlásával bármely életkorban segíthetjük az új ismeretek elsajátítását. Lendítjük a bal kezünket és a jobb lábunkat úgy, hogy a testünk középvonalát keresztezzék a végtagjaink. Ugyanezt megcsináljuk a jobb kezünkkel és a bal lábunkkal is néhányszor. A jobb eredmény elérése érdekében néhányszor végezzünk azonos oldali mozgásokat is. Ilyenkor a bal kéz együtt lendül a bal lábbal, a jobb kéz pedig a jobb lábbal (itt már csak előre emeljük a végtagjainkat). A keresztező és az azonos oldali mozgásokat váltva végezzük el és máris jobban megy a tanulás.

2. Vízivás

   Banálisnak tűnhet, de higgye el, nem az. Testünk 50-70 százaléka víz, ráadásul az agyunk 90 százaléka vízből áll. Tíz testsúly kilogrammonként 2-3 dl víz szükséges az emberi szervezet számára egy nap. És itt most hangsúlyozottan vízről beszélünk, nem szénsavas üdítőről, tejes kávéról vagy húslevesről. A vízivás energetizál, javítja a vizuális alkalmazkodást, a fókuszálást, jó hatással van ránk vizsga előtt, lazábbá válik a kommunikációnk. Szóval igyon meg gyorsan egy pohár vizet!

3. Vádlipumpa

    Pedagógusok a megmondhatói, hogy már egy ilyen egyszerű gyakorlat elvégzése után is a diákok könnyebben olvasnak, tovább odafigyelnek a tanórán, kreatívabbak lesznek és szófogadóbbá válnak. Két kezünkkel támaszkodjunk a falnak, egyik lábunk elől, a másik hátul, nyújtva. Belégzéskor a hátul lévő lábunk sarkát felemeljük, kilégzéskor a földre nyomjuk. Fontos, hogy a felsőtest függőleges maradjon, a fej előre nézzen.  Bátran ismételjük meg a gyakorlatot a másik lábbal is.

4. Agygomb

bekapcsolo.jpg

   Ha az agyunknak lenne egy Reset gombja, akkor az minden bizonnyal a kulcscsont alatt, a szegycsonttól balra és jobbra található kis bemélyedésben lenne. A hüvelyk és a középső ujjunk távolsága pont megfelel ennek a két pontnak (V27 pontok) a masszírozására, miközben a másik kezünk a köldökön pihen. Három mély levegővétel után cserélje meg a kezeket. A gyakorlat után a világosabban tud gondolkodni, nem téveszti el a betűket és a számokat, könnyebben összpontosít az olvasottakra és frissen vág neki a következő feladatnak.

5. A gondolkodó sapka

   Ne ijedjen meg, nem kell semmilyen sapkát húznia a gyerekre vagy a saját fejére. Egyszerűen csak maradjanak csendben egy percre és hallgassák a csendet. Az egy perc lejárta után mondják el, mit hallottak. Lépteket, autózúgást, dudálást, madárcsiripelés vagy a saját lélegzésüket? Ne lepődjön meg, ha a gyerek mást és többet is hall, mint Ön. Ezután mindkét fülüket fogják meg a hüvelyk, a mutató és a középső ujjukkal, és enyhén masszírozzák végig kétszer-háromszor fentről lefelé. Közben a fejüket tartsák lazán és ernyedten. Ezután fordítsák balra és masszírozzák meg alaposan a fülüket. Befejezésül fordítsák a fejüket jobbra és úgy masszírozzák a fülüket. A gyakorlat után újra hallgassanak egy kis csendet. Észrevehetően hangosabbá válik minden, amiről eddig tudomása sem volt. Ráadásul jobban megérti azt, amit hall, gyorsabb lesz a fejszámolásban és elkezd belső hangjára hallgatni.

6. Olvasási korrekció

  Az olvasási problémák (dyslexia) sokszor egy rosszul berögzült tanulási folyamat eredményei. Egy blokk gátolja a betűk folytonosságának megértését, de mint minden blokk, ez is oldható kineziológiai gyakorlatokkal. Ehhez a már megtanult Agygomb alapállást vesszük fel, tehát egyik kezünk a köldökünkön, másik a kulcscsont alatti kis bemélyedéseket masszírozza (V27 pontok). Itt szükségünk van egy segítő társra, aki az óramutató járásával megegyező irányba egy nagy kört ír le a levegőben, miközben hangosan mondjuk az ABC-t. A fejünk nem mozdul, a szemünk annál inkább körbe jár. Ugyanezt visszafelé, tehát az óramutató járásával ellentétesen is megismételjük. Amely betűnél önkéntelenül félrenézünk, azt feljegyezzük. Fontos lehet az is, hogy milyen irányban nézünk el, de ezzel majd egy későbbi témánál foglalkozunk. Ezeknél a betűknél valamilyen érzelmi stressz gátol bennünket, amelyek olvasáskor megnehezítik az összpontosítást és a megértést.

   Ha feljegyeztük a betűket, akkor egy háromszöget formálunk úgy a két kézfejünkkel, hogy a két hüvelykujjunk keresztezi egymást. A karok legyenek nyújtva. Ezen a háromszögön átnézve a levegőbe rajzoljuk a feljegyzett betűt olyan óriási méretben, amekkorában csak tudjuk, a derekunkat is hajlítsuk hozzá. Majd rajzoljuk fel a levegőbe csak a karunk mozgatásával, továbbra is a kis háromszögön átnézve, nyújtott karral. Majd rajzoljuk a tenyerünkbe a betűt. Végül hunyjuk le a szemünket és képzeljük el, hogy felírjuk a betűt egy táblára. A gyakorlatot minden betűvel el kell végezni. Az eredmény gyors és látványos, jelentősen javítja a szövegértést, a folyamatos olvasás elsajátítását.

7. Számolási korrekció

   A fenti gyakorlatot a számokkal is elvégezhetjük, ha számolási problémával küszködünk. Itt persze nem az ABC-t mondjuk, hanem a számokat 0-tól 9-ig.

8. Földelés

   Befejezésül egy egyszerű gyakorlat. Álljunk nagy terpeszben és ringatózzunk egyik oldalról a másikra, miközben a megfelelő oldali térdet kissé behajlítjuk. Mély lélegzetvételeket vagy egy nagy ásítást követően folytatódhat a tanulás.

Az iskolában felmerülő tanulási problémák ma már jól orvosolhatók. Számos kineziológiai módszer létezik, amely a rendszeres gyakorláson kívül, különböző testmozgások révén javítja az iskolai eredményeket, segíti a szorongó diák kiteljesedését.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://napikinez.blog.hu/api/trackback/id/tr9511678487

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.