Göcző Nóra kineziológus (nem csak) szakmai blogja

Ez kell neked! Kineziológia mindenkinek

12 csapás a téli depresszióra

2016. december 06. - Göcző Nóra ... kinezma.hu ...

 "Bocs, de ma nem megyek ki a lakásból, tegyük át másik napra a találkát, depis vagyok..." Ezzel az SMS-sel rázott le tegnap egy barátnőm és ezzel lőttek a hetek óta tervezett csajos esténknek is. Mit lehet egy ilyen üzenetre válaszolni? Hívjam fel aggódva, hogy ugye nem akar a Dunának menni? Vagy kiabáljam le a hajat a fejéről, hogy ezt nem teheti meg? Hogyan bánjunk egy depresszióssal, a tél közepén, amikor napok óta nem süt ki a nap, szürkeség és fagy honol?

depresszio.jpg

 A legalapvetőbb válaszok, amiket szakemberek adnak a mindent tönkre tenni képes rossz közérzet kezelésére az a testmozgás, a megfelelő táplálkozás és az elegendő alvás szentháromsága. De ez vajon tényleg segít? Szerencsés az, akinek igen. Akinek ennél több kell, annak álljon itt pár bevált módszer:

  1. Tegyél rendet magad körül! Ha kívül rend van, belül is rend lesz, tartja a mondás. A tiszta, rendezett környezet sokat tehet a pozitív hangulatért.

  2. Vásárolj új bútort! Vegyél egy kényelmes fotelt vagy egy kis szekrényt, esetleg egy komódot. Tervezd meg előtte, hogy milyen legyen és hová fogod azt tenni. Lásd magad előtt, mit teszel rá, mi lesz mellette, mire fogod használni. És menj, vedd meg!

  3. Hívd meg a szomszédod egy kávéra! Ha ritkán találkoztok azért, ha gyakran beszéltek, akkor azért. Persze ne ajtóstul ronts a házba. Érdemes megvárni, amíg felbukkan valahol. Kérdezd meg, van-e 5 perce beszélgetni. Ha nincs, akkor majd legközelebb, ha épp ráér, akkor jó szórakozást. Legközelebb talán ő is áthív, illik viszonozni.

  4. Keveredj kalandba! Már egy mosoly is jelentheti a kalandot, mindenkinek más az ingerküszöbe. A boltban, utcán, buszon, kávézóban, bárhol. Ne szégyenlősködj!

  5. Írj boldogság naplót! Ezt már az telefonodon is megteheted. Minden nap írd fel, hogy mi az vagy mik azok a dolgok, amik boldogsággal töltöttek el aznap. Olyan apróságok is lehetnek, mint hogy előre engedtek az ajtónál, kaptál egy kedves üzenetet egy régi ismerőstől, találtál szabad parkolót a bejárat mellett. A lényeg, hogy örülni tudja a legapróbb dolgoknak is. Ha délután négyig nem történik ilyen, akkor gondoskodj róla magad!

  6. Beszélgess idegenekkel! Ehhez a legjobb célpontok az idősebb hölgyek, csak rád várnak a buszon, piacon.
  1. Írj listát a meg nem valósított gyermekkori vágyaidról és kezdd el megvalósítani azokat! Ha vágytál valamilyen ajándékra, játékra, könyvre és nem kaptad meg, vedd meg magadnak és gondolatban add át a benned élő gyermeknek. Légy egy személyben a megajándékozott és az ajándékozó is, hiszen mindkettő örömteli érzés.

  2. Írd le a jó dolgokat az életedben! Készíts egy ötös vagy akár egy tízes listát azokról az élményekről, eseményekről, tárgyakról, emberekről, amik miatt boldognak érezted magad az eltelt éveid alatt. Próbáld megismételni vagy felülmúlni!

  3. Kirándulj ismeretlen helyeken! Nem kell, hogy pénz kérdése legyen. Ismerj meg egy várost, egy erdőt, egy hegyet! Hasznos kikapcsolódás lehet a geocaching, ami a felnőttkori kincskeresés és a kirándulás ötvözése.

  4. Kezdj el önkénteskedni! Számos szervezet foglalkozik önkéntesek toborzásával. Szaktudás nélkül is, heti 1-2 órában is nagy segítségére lehetsz másoknak.

  5. Fújj fel egy képzeletbeli lufit, amit a negatív gondolataiddal töltesz meg! Végy egy nagy levegőt és nagyon lassan fújd ki, miközben azokra a dolgokra koncentrálsz, amik rossz érzéssel töltenek el. Érezd, hogy a negatív hangulat feltölti a lufit, kiáramlik a tüdődből, kiáramlik a testedből. Majd szorosan kösd el a lufit, engedd el és nézd, ahogy elrepül. Nézd, ahogy egyre távolodik, egyre kisebb lesz és végül már csak egy kis pont lesz, majd eltűnik...

  6. Írj egy levelet a tíz évvel későbbi önmagadnak! Írd meg, mire vágysz, fejezd ki a vágyaidat és azt is tervezd el a levélben, hogyan valósítanád meg! Mire lennél büszke, mit szeretnél elérni, hogyan látod magad tíz évvel idősebben? Kívül, belül.

    (Tanácsaink a depresszió enyhébb formájára kínálnak megoldást. Ha úgy érzed, egyedül nem tudsz megbirkózni a betegséggel, segítségre van szükséged, fordulj szakemberhez!)

A bejegyzés trackback címe:

https://napikinez.blog.hu/api/trackback/id/tr3212018983